La conferència del Pla Educatiu d'Entorn a cà rrec de la psicòloga M. Jesús Comellas, un èxit de convocatòria
Divendres, 14 de març de 2008
La sala d'actes del Centre CÃvic La Fonteta va quedar petita dijous 13 de març en la conferència emmarcada en el Pla Educatiu d'Entorn que va organitzar l'Ajuntament i el Departament d'Educació de la Generalitat. La xerrada Cal dir no. Quan i per què? la va pronunciar la Dra. en Psicologia M. Jesús Comellas. A l'acte hi van assistir l'alcalde Pere Pladevall, la regidora d'Ensenyament, Marta Verdaguer, les direccions dels centres escolars locals i desenes de pares i mares d'alumnes.
A la conferència es van plantejar idees i reflexions per a cada etapa del nen o nena (de 0 a 16 anys) de forma participativa. Els pares, mares i educadors van veure de quina manera cal aconseguir els lÃmits, quan i per què cal dir que no. 0-6 Etapa de l'educació infantil En aquesta etapa s'inicia l’aprenentatge del lÃmit, i per tant, del no dels adults i ha d’arribar a comprendre per què és important. A final de l’etapa ja en té una clara comprensió. Hi ha necessitat de mantenir, reforçar, donar estabilitat a la resposta adulta, sense necessitat de castigar però amb la fermesa i seguretat dels adults que eduquen. La frustració que pot representar, explicada adequadament és un camà per a la seguretat i adaptació de les criatures a l’escola i al món. Cal donar claredat al NO explicant-lo i portar-lo a terme sense dubtes i amb tranquil·litat, doncs serà en benefici de les criatures. 6-12 Etapa de Primà ria En aquesta etapa hi ha una més gran comprensió i acceptació dels lÃmits, per això és imprescindible portar-ho a la prà ctica si no s’ha fet abans. Els lÃmits afavoreixen l’adaptació al món real en el que l’infant es va introduint. S'estima quan protegim posant lÃmits necessaris. El NO requereix arguments clars per afavorir la comprensió i perquè no sigui necessà ria la vigilà ncia constant dels adults i poder regular el comportament de forma autònoma. 12-16 Pubertat i adolescència Hi ha necessitat de qüestionar els lÃmits i el NO dels adults. És una regla de joc on els adults NO han de caure. Cal mantenir els criteris si bé amb l’edat hi poden haver situacions on hi ha menys lÃmits que durant la infà ncia. Necessiten trobar i parlar de les contradiccions del món adult. L’acompanyament adult és la base per a poder construir la pròpia identitat i autoestima. És una etapa en què cal continuar, més que mai, en l’acompanyament, explicant i raonant els lÃmits que es posen i fent-los complir. Cal argumentar i mantenir i acceptar la resposta negativa i el desacord. Cal potenciar la comunicació i construcció d'arguments. La conferència es va iniciar a les 18:30h i es va allargar unes dues hores. Es va organitzar un servei de cangur per a les famÃlies. La conferenciant M. Jesús Comellas és Doctora en Psicologia per la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB). Professora titular del Departament de Didà ctica i organització escolar de la Facultat de Pedagogia de la UAB. Autora de nombroses publicacions sobre temes psicoeducatius de totes les etapes de l'educació obligatòria. Ponent de l'espai "l'escola de pares" del programa El matà de Catalunya Rà dio. És un espai de participació on els pares poden plantejar dubtes, dificultats i estratègies per seguir en l'educació dels seus fills.