Els 3 Monts

• Dificultat: Fàcil
  • Temps: 3 hores 30 min.
  • Llargada: 14 km
  • Desnivell: 829 m (pujada: +453 m; descens: -376 m)

Itinerari: Sant Feliu de Codines (nucli urbà) - Sant Llorenç Savall (nucli urbà)

Descripció: El recorregut arrenca del casc urbà de Sant Feliu de Codines per la part coneguda com la Creu del Terme. Mig quilòmetre després, de baixada, es creua la carretera local BP-1241. Gaudim breument d'unes bones perspectives sobre els impressionants cingles de Gallifa.

Seguint de baixada, el sender s'endinsa en un profund bosc de pi blanc, un entorn que caracteritza la major part d'aquest tram IP 3. Primer caminem paral·lelament al torrent de Can Deu i, quan arribem a la confluència amb la riera de Gallifa, descobrirem un gorg estacional d'aigua conegut com a Gorg Negre: un lloc amagat ideal per concedir-nos un descans.

Sempre per un camí de terra a través de les pinedes, seguidament ens situem ben a prop d'una solitària ermita romànica: la de la Mare de Déu del Grau (s. XII). A través d'un paisatge de cultius tradicionals ben conservat, enmig del qual s'erigeix la tradicional masia de Can Font, s'inicia a continuació la pujada fins al castell, l'ermita i l'anomenat Santuari Ecològic de Gallifa, un conjunt encimbellat al capdamunt d'un penyal solitari. Des del cim, les vistes resulten impressionants, tant dels cingles de Gallifa com de les extensions de boscos que s'estenen en direcció a Caldes de Montbui pel sud.

La baixada des del castell de Gallifa segueix un barranc, però és un tram ben equipat amb un agafador de corda de seguretat. Continuem per pistes i senders de terra convenientment senyalitzats en direcció a Sant Llorenç Savall i sempre per terrenys arbrats de gran rusticitat. Com a principals punts d'interès, trobem la vella masia de Can Brossa, el collet de Penjallops, l'obaga de la serra de la Codina, el pla de les Forques i el collet de Presa, una mica més enllà del paratge de les Avenques. L'arribada al nucli urbà de Sant Llorenç Savall l'efectuem per bon camí de terra, vorejant el torrent del Burc i albirant pel SE els primers contraforts del massís de Sant Llorenç del Munt.