La Balma d’en Xec

Un antic salt d’aigua ha anat erosionant els Cingles de Bertí fins a formar aquestes balmes. Està just sota un torrent i en època de pluges l'aigua hi cau en cascada.

Aquesta balma havia servit de refugi per als pagesos i el bestiar. Força recentment, l’esforç titànic de la pagesia va fer que una zona agresta i inexplorable es convertís en feixes fèrtils. El subministrament d'aigua els hi dóna la pluja que s’hi escorre. L'extrem oest s'ha utilitzat com a barraca aixecant parets de pedra seca per limitar una àmplia habitació de refugi i emmagatzematge d'eines de conreu i altres materials.

Actualment, està molt ben cuidada i es mereix ser visitada. El 2011 va ser objecte de visita dins dels actes de les Jornades Europees del Patrimoni.

Per arribar-hi, agafant la pista del Cim d'Àligues, s'ha de deixar el cotxe en creuar la riera de Vallbona. Tot seguit, a mà esquerra, de pujada, surt el GR que hi porta.

Ctra. de Moià, C-59, camí del Cim d'Àligues - - Barcelona
Vegeu-ne la situació al mapa