La consellera Sílvia Paneque presenta la variant en una visita institucional a Sant Feliu
Aquest dimecres 30 de juliol, la consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque, ha visitat l’Ajuntament de Sant Feliu de Codines per presentar oficialment el projecte de la variant de la C-59, una infraestructura per millorar la seguretat viària i la qualitat de vida al municipi.
L’acte s’ha celebrat a la sala de plens i ha comptat amb l'alcalde, Pol Cabutí; regidors i regidores del consistori; el president del Consell Comarcal del Vallès Oriental, Emilio Cordero; l'alcalde de Gallifa, Mateu Comalrena de Sobregrau; el director general de Territori, Jordi Terrades; el director general d'Infraestructures de Mobilitat, David Prat i el director de Serveis Territorials del Departament de Barcelona, Emili Mató.
Durant la seva intervenció, la consellera, que ha signat el Llibre d'Honor, ha anunciat que el projecte ha estat aprovat definitivament i es preveu que els treballs es licitin el setembre vinent i les obres comencin la primavera de 2026, amb un termini d’execució de 30 mesos.
La consellera ha refermat "el compromís del Govern” amb l’impuls de la variant de la C-59 que permetrà alliberar de trànsit de pas el nucli urbà. Una actuació que “millorarà la seguretat viària”, així com “la traça urbana, l’economia local i la qualitat de vida de la ciutadania”.
La variant, llargament reivindicada, suposarà una inversió de 48 milions d’euros i tindrà una longitud de 4 km pel costat oest del nucli urbà. Inclourà un viaducte de 515 metres i un fals túnel de 120 metres amb cobertura vegetal per garantir la connexió ecològica entre espais naturals protegits.
La nova via permetrà desviar el trànsit de pas, especialment de vehicles pesants, que actualment travessa el centre de la vila. L’alcalde Pol Cabutí ha destacat que més de 250 habitatges tenen accés directe a la C-59, amb voreres molt estretes i problemes de seguretat. “És un projecte amb un consens ampli i una mirada de futur: ens permetrà transformar urbanísticament Sant Feliu, protegint-ne l’essència i millorant-ne la vida quotidiana dels codinencs i codinenques”, ha afirmat. L'alcalde també ha apuntat que l'oportunitat d'aquesta infraestructura "no ha de servir només per desviar el trànsit sinó per canviar el model de mobilitat amb una aposta ferma per al transport públic i col·lectiu i la descarbonització d'aquesta via".
El projecte inclou el traçat d’una variant de la C-59 de quatre quilòmetres, per l’oest del nucli urbà de Sant Feliu de Codines, que permeti alliberar de trànsit de pas l’actual travessera. En la major part del recorregut, la secció de la carretera és de dos carrils més un tercer carril en sentit Moià per a facilitar els avançaments en els trams amb més pendent. En la part amb menys pendent, la secció tindrà un carril per sentit.
Per afavorir la seguretat viària i evitar els xocs frontals, la variant compta amb un separador de fluxos entre els dos sentits de la circulació, format per una barrera de formigó. Cal remarcar com a elements constructius més rellevants un viaducte de 515 metres de longitud per a superar el sot de l’Ullar i un fals túnel de 120 metres de longitud a la zona de Can Bosc que podrà fer les funcions de pas de fauna i connector ecològic.
El projecte inclou la construcció de tres rotondes a nivell per a connectar amb la vialitat de l’entorn (carreteres de Gallifa i de Centelles), a més de la reposició de camins que donen accessos a propietats adjacents. Amb la rotonda de la carretera de Gallifa, també es generarà un nou accés a Sant Feliu de Codines des de la nova variant.
En paral·lel, el Departament i l’Ajuntament estan treballant en un conveni per a l’execució per part de la Generalitat de mesures de millora i integració urbana de l’actual travessera de la C-59 i la seva posterior cessió a l’Ajuntament un cop entri en funcionament la futura variant.
Visita a les obres de millora de la C-59 entre Moià i Sant Feliu
Abans d’arribar a Sant Feliu, la consellera ha visitat les actuacions de millora ja finalitzades a la C-59 entre Moià i Sant Feliu de Codines, a l’alçada del Pla del Badó (Sant Quirze Safaja), on ha estat acompanyada per alcaldes i representants del Moianès i el Vallès Oriental.
Les obres, amb una inversió de 8,2 milions d’euros, han millorat un tram de 16,5 km que registra una mitjana de 5.300 vehicles diaris, amb un 3,3 % de pesants. Les principals millores són:
- Millora de l'accessibilitat i nova parada per transport públic al polígon industrial “Pla de la Costa” de Sant Feliu de Codines
- Construcció d’un tram de tercer carril al Maset, a Sant Feliu de Codines, per a facilitar els avançaments en condicions de seguretat en sentit Moià.
- Millora del revolt PK 24+160 (Sant Feliu de Codines)
- La renovació del ferm de tot el tram
- Construcció de cunetes transitables, per a guanyar amplada a la carretera i afavorir, així, la seguretat viària
- Condicionament d’obres de drenatge com a passos de fauna, construcció d’un nou pas inferior de fauna
- Construcció de zones habilitades per a l’aturada d’autobusos en 16 parades
- Millores en la senyalització, abalisament i barreres de seguretat.
- Pas de fauna al PK 34
- Rotonda al polígon El Vapor (Castellterçol)
- Millora de les interseccions dels polígons industrials el Vapor (Castellterçol) i el Prat (Moià)
Paneque ha dit que amb aquesta obra “el Govern enforteix l'eix vertebrador de la C-59, els municipis queden millor connectats, amb un temps de trajecte més segur i còmode”.